Hvad skal man lave? En side eller en Gruppe?

Spørgsmålet der ofte går igen er: “skal jeg lave en side eller gruppe?”. Problemet er at både en side og en gruppe har overlappende ens funktionalitet, hvilket kan gøre selv professionelle marketings bureauer i tvivl. Man kan nemt komme i tvivl, fordi facebook bliver ved med at lave ændringer til, hvordan en side fungere, hvilket gør det indviklet.

 

Hvad er en side på facebook

Facebook siger selv at de startede med at lave funktionaliteten (fan side), da de opdagede at folk prøvede at komme i kontakt med virksomheder og kendte kunstnere på en måde, som ikke rigtig virkede på facebook. Med Sider på facebook kan man nu være i kontakt med sine favorit kunstnere og virksomheder. Og du kan vise din familie og venner, hvad det er du godt kan lide, ved at tilføje fan Sider til din personlige profil.

Så når du bliver fan af en virksomhed, en kunstner, film eller andet, så vil informationen blive lagt op på din “Væg”, og så ser dine venner det måske. Du kan se, hvilke sider, som din familie og dine venner er fan af ved at klikke på deres info tab i venstre side, på deres profil.

For at oprette en fan side kan man enten vælge det i sin profil til venstre, eller ved at gå direkte til: http://da-dk.facebook.com/pages/create.php

Du kan vælge imellem forskellige typer at fan sider, som passer til den type af fan side du ønsker at lave, se billedet nedenfor:

opret en fan side op facebook

Værdien af en fan side

Man kan opfatte facebook sider lidt på samme måde, som var det normale facebook profiler – virksonheder eller kendte personers sider, har også mulighed for at have venner og de kan tilføje billeder, der er også en væg, som fans kan skrive på. Sider kommunikere via “opdateringer” det vil sige at hvis en person er fan af en side, og personen har givet siden lov til at vise opdateringer, så vil en opdatering blive vist på personens væg. Sider kan også indeholde applikationer.

Her er et eksempel på en fan side:

fan side på facebook

Sider har to vægge, en som sidens ejer kan skrive på, og en som kun er til fans, som kan skrive deres egne beskeder. På samme måde som profiler, så har en side også tabs man kan trykke på der afslører mere information.

Hvad er en facebook gruppe?

En facebook gruppe er lidt anderledes end en side. Man kan være administrator af en facebook gruppe. For at oprette en ny facebook gruppe, så vælg det til venstre i navigationsbaren når du er logget ind på din profil.

hvordan opretter man en facebook gruppe

Udfyld informationen om hvad du vil kalde din gruppe og bestem om det skal være en gruppe der er åben for andre, eller om det er en lukket gruppe der er tilgængelig for et specielt netværk. (Det kan fx være for gamle klassekammerater) eller alle der er på facebook. Hvis du laver en gruppe lukket kan du opsætte administrator rettigheder, så folk skal godkendes for at få adgang til gruppen, det er selvfølgelig dig der godkender, da du oprettede den. Du kan også lave en hemmelig gruppe hvor kun de inviterede kan få adgang. Man kan også tildele en anden bruger nogle rettigheder i gruppen, men det betyder ikke nødvendigvis at personen har fået de fulde administrator rettigheder.

Man kan sammenligne disse grupper med at være i en klub i den “ikke” digitale verden. Er man Administrator kan man invitere andre via email, og alle offentlige åbne grupper kan findes ved at søge i facebook.

Sider eller Grupper – Hvordan ved man hvad man skal bruge?

Der er flere faktorer du skal overveje når du skal vælge, hvad der passer bedst til dit indhold, en side eller en gruppe.

Personlig eller virksomhed:

Grundet sikkerhed og størrelses begrænsninger så er det kun grupper med mindre end 5.000 medlemmer der kan sende en mail ud til mange på en gang. Facebook grupper er sat op til mere personlig kontakt end sider. Grupper er også direkte forbundet med dem som administrere dem, hvilket betyder at det, som forgår i en gruppe bliver forbundet med administratoren. Sider derimod viser ikke navne på administratorer, en side bliver set på, som værende en person, på samme måde som en virksomheds brand identitet.

Facebook opfatter Grupper, som en udvidelse af dine personlige handlinger. Når du som administrator af en gruppe fx skriver noget , så bliver det registreret, som noget der kommer fra dig og det bliver tilføjet til din personlige profil. Alternativt så kan en Side udgive indhold, som kommer fra sig selv, som “Side”, så indholdet behøves ikke at blive linket til din personlige profil.

En anden ting er at Sider bliver fundet af søgemaskiner og fx vist i Goolge, hvorimod en facebook Gruppe ikke bliver fundet af søgemaskinerne.

Emails og Opdateringer:

Det forholder sig sådan at så længe en gruppe er under 5.000 medlemmer, så kan en administrator sende beskeder til medlemmerne af gruppen, som de så modtager i deres indboks. En Side administrator kan sende opdateringer til fans gennem siden, og disse opdateringer vil blive vist i “opdatering” sektionen i en fans indboks. Der er ikke nogen begrænsninger for hvor mange fans du kan sende en opdatering til, eller hvor mange fans en side kan have.

Bruger Kontrol:

Med Grupper har man meget mere kontrol over, hvem der kan få lov at være med. Muligheden for at indstille på adgangsrettighederne for en bestyrer af en gruppe, gør det muligt at nægte adgang til nye medlemmer og som bestyrer kan man suverænt bestemme, hvem der kan komme med. Adgang til en Side er derimod anderledes. En Side administrator eller bestyrer kan kun sætte adgangskriterier for nye medlemmer ud fra deres alder og lokation, som facebook allerede kender da du indtastede det da du oprettede en profil. Dette gør at grupper på facebook minder om en privat klub.

Programmer:

En Side kan sættes op til at indeholde forskellige små applikationer/programmer, hvilket gør det muligt at personalisere en Side mere end en Gruppe, da en Gruppe ikke kan det.

Mulighed for at lave en begivenhed/Event:

Man kan både med Sider og Grupper publicere en begivenhed man vil have fokus på.

Reklame:

Man kan købe reklamer for at skabe fokus for en Gruppe eller en Side, men Sider kan drage fordel af sociale reklamer det viser en fan der er tilknyttet en bestemt side. Det kunne fx være en af dine venner.

Opsummering:

Grupper er gode til at organisere på et personligt plan og til at samle en mindre gruppe mennesker omkring en sag. Sider er bedre for mærker, forretninger, film, eller kendte, som gerne vil interagere med deres fans eller kunder, uden at de bliver tilknyttet en personlig profil. Og så er der også en fordel i at man kan sende beskeder til mere en 5.000 fans ad gangen.